{Re}Think Digital

Στο πλαίσιο του 21ου Συνεδρίου Infocom World «Economy 4.0: Connected Future» το Digital Agency Innovation Group με επίλεκτους συνεργάτες θα παρουσιάσει την παράλληλη ενότητα {Re}Think Digital 2K19: Forwarding Digital Thinking.

 

Stay Connected & Follow us

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

  /  ReThinkDigital   /  Ψηφιακή εποχή και επιχειρηματικότητα

Ψηφιακή εποχή και επιχειρηματικότητα

Σήµερα όλοι αναγνωρίζουµε την ταχύτητα µε την οποία εξελίσσεται η τεχνολογία. Αποτυπώνεται στον τρόπο µε τον οποίο παγκόσµιας εµβέλειας εταιρείες όπως η Apple, η Microsoft, και η Google λανσάρουν καινούρια προϊόντα και ανταγωνίζονται µεταξύ τους για να κερδίσουν την προτίµηση των καταναλωτών. Ο ρυθµός της τεχνολογικής αλλαγής µπορεί να αλλάξει τους «κανόνες του παιχνιδιού» σε ένα κλάδο, δηλαδή τον τρόπο µε τον οποίο εµφανίζονται νέες επιχειρήσεις-παίκτες στην αγορά που αποκτούν δεσπόζουσα θέση και άλλες που ακολουθούν καθώς αναπτύσσεται ο ανταγωνισµός.

Οι εταιρείες που οδηγούν την τεχνολογική κούρσα και λανσάρουν συνεχώς νέα προϊόντα αυτοµάτως ανεβάζουν τον πήχη των απαιτήσεων και για τις υπόλοιπες παρακινώντας για ολοένα και ταχύτερη εισαγωγή νέων προϊόντων µε συντοµότερους κύκλους ζωής. Είναι ενδεικτικό ότι σε αρκετούς κλάδους υψηλής τεχνολογίας πάνω από το ένα τρίτο των κερδών των επιχειρήσεων προέρχεται από προϊόντα που έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά τα τελευταία πέντε χρόνια. Άµεση συνέπεια αυτού του φαινόµενου είναι η υιοθέτηση της καινοτοµίας ως βασικό στρατηγικό όπλο επιβίωσης για τις επιχειρήσεις.

Σε διεθνές επίπεδο, επιχειρήσεις που δεν καινοτοµούν συχνά οδηγούνται εκτός αγοράς καθώς τα προϊόντα τους γίνονται παρωχηµένα και δεν διαθέτουν τα κατάλληλα όπλα για να αντιµετωπίσουν τον ανταγωνισµό. Με τον τρόπο αυτό, η τεχνολογική αλλαγή και η καινοτοµία αποτελούν τις κινητήριες δυνάµεις στην ανταγωνιστική συµπεριφορά των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις των οποίων η δραστηριότητα βασίζεται εν πολλοίς στην τεχνολογία καλούνται να διαχειριστούν τους τεχνολογικούς πόρους που διαθέτουν µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο καθώς το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτηµα αναδύεται όχι από την ικανότητά τους να πουλάνε πιο φτηνά χρησιµοποιώντας πιο φτηνά υλικά, αλλά από τις νέες ιδέες που µπορούν να καλλιεργήσουν και την κατάλληλη αξιοποίηση των τεχνολογικών και διανοητικών τους πόρων.

Η ανταγωνιστικότητα τους προσδιορίζεται από τη δυνατότητά τους να παράγουν και να αξιοποιούν νέα γνώση ή/και από τη διάχυση αυτής της γνώσης στο περιβάλλον τους. Στο πλαίσιο αυτό, η σηµασία της τεχνολογικής αλλαγής και της καινοτοµίας στην οργάνωση, τη λειτουργία και την επίδοση των επιχειρήσεων αποτελεί αντικείµενο ενός νέου πεδίου µελέτης στο αντικείµενο της διοίκησης/διαχείρισης (management), τη «Διαχείριση της Τεχνολογίας και της Καινοτοµίας

Στρατηγική για την ψηφιακή ενιαία αγορά: συμφωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως προς τους κυριότερους τομείς δράσης

Η ψηφιακή τεχνολογία αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής. Είτε πρόκειται για σπουδές είτε για την παρακολούθηση ταινιών, την πραγματοποίηση διαδικτυακών αγοραπωλησιών, την επικοινωνία με φίλους ή με τον γιατρό μας, το διαδίκτυο αποτελεί πραγματικό χρυσωρυχείο ψηφιακών ευκαιριών. Καθημερινά όμως στην ΕΕ, τόσο οι μεμονωμένοι πολίτες όσο και οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωποι με πολυάριθμα εμπόδια, από τον γεωγραφικό αποκλεισμό ή τις ανεπάρκειες της διασυνοριακής παράδοσης δεμάτων έως τις ασύνδετες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Πολύ συχνά, οι ψηφιακές υπηρεσίες παραμένουν κλεισμένες στα εθνικά σύνορα. Η Επιτροπή Juncker έχει καθορίσει ωςπρωταρχικό στόχο της την εξάλειψη των εμποδίων αυτών και τη δημιουργία ψηφιακής ενιαίας αγοράς: με τον τρόπο αυτό, οι ελευθερίες που διέπουν την ενιαία αγορά της ΕΕ θα επεκταθούν και στον ψηφιακό τομέα, δίνοντας ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην ήπειρό μας. Σήμερα, το Σώμα των Επιτρόπων είχε μια πρώτη συζήτηση σχετικά με τη στρατηγική για την ενιαία ψηφιακή αγορά, που προβλέπεται να παρουσιαστεί τον Μάιο, και προσδιόρισε τους κυριότερους τομείς στους οποίους θα επικεντρώσει η Επιτροπή τις εργασίες της για να δώσει το έναυσμα σε πραγματικές αλλαγές που θα επηρεάσουν τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις.

Ο Andrus Ansip, Αντιπρόεδρος για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, δήλωσε τα εξής: «Ας καταργήσουμε όλους αυτούς τους φραγμούς και τα στεγανά που μας έχουν διαδικτυακά αποκλεισμένους. Οι πολίτες πρέπει να είναι σε θέση να διασχίζουν ελεύθερα τα σύνορα όταν βρίσκονται εντός του διαδικτύου, όπως και στην πραγματικότητα. Πρέπει να βοηθήσουμε τις καινοτόμες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν σε ολόκληρη την ΕΕ, ώστε να απεγκλωβιστούν από την εγχώρια αγορά τους. Προφανώς, η διαδρομή αυτή δεν θα είναι άνευ εμποδίων, χρειαζόμαστε όμως ένα φιλόδοξο ξεκίνημα. Η Ευρώπη θα πρέπει να αξιοποιήσει πλήρως τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής εποχής: καλύτερες υπηρεσίες, μεγαλύτερη συμμετοχή και νέες θέσεις εργασίας».
Ο Günther H. Oettinger, Επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας, δήλωσε τα εξής:
«Η Ευρώπη δεν μπορεί να πρωτοστατεί στην ψηφιακή επανάσταση με ένα συνονθύλευμα 28 διαφορετικών κανόνων για τις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, την ασφάλεια και την προστασία των δεδομένων. Χρειαζόμαστε μια ευρωπαϊκή αγορά που επιτρέπει την άνθηση νέων επιχειρηματικών μοντέλων, την ανάπτυξη των νεοσύστατων επιχειρήσεων και την αξιοποίηση του διαδικτύου των πραγμάτων από τη βιομηχανία. Τα άτομα πρέπει, επίσης, να μπορούν να επενδύουν, βελτιώνοντας τις δεξιότητές τους στον τομέα των ΤΠ, είτε σε σχέση με τις θέσεις εργασίας τους είτε με τον ελεύθερο χρόνο τους».

Τρεις είναι οι βασικούς τομείς στους οποίους θα πρέπει να επικεντρωθούμε :

1. Καλύτερη πρόσβαση των καταναλωτών και των επιχειρήσεων σε ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες

Διευκόλυνση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως για τις ΜΜΕ, χάρη στην εναρμόνιση των κανόνων για τις συμβάσεις και τους καταναλωτές, καθώς και σε πιο αποτελεσματικές και λιγότερο δαπανηρές υπηρεσίες παράδοσης δεμάτων. Σήμερα μόλις το 15 % των καταναλωτών πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, γεγονός που δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, τη στιγμή που τα έξοδα παράδοσης υπερβαίνουν την πραγματική τιμή του προϊόντος
Η αντιμετώπιση του γεωγραφικού αποκλεισμού: πολύ συχνά, και χωρίς καμία δικαιολογία, πάρα πολλοί Ευρωπαίοι δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις διαδικτυακές υπηρεσίες άλλων κρατών μελών της ΕΕ, ή ανακατευθύνονται σε κατάστημα της περιοχής τους, όπου οι τιμές είναι διαφορετικές. Μια τέτοια δυσμενής διάκριση είναι αδιανόητη σε μια ενιαία αγορά.
Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ώστε να εξασφαλίζεται η σωστή ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων των δημιουργών και των συμφερόντων των χρηστών ή των καταναλωτών. Χάρη στα μέτρα αυτά, θα βελτιωθεί η πρόσβαση στα πολιτισμικά αγαθά και, ως εκ τούτου, θα υποστηριχθεί η πολιτιστική ποικιλομορφία, ενώ συγχρόνως θα παρασχεθούν νέες ευκαιρίες στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς περιεχομένου, και θα διασφαλιστεί μεγαλύτερος σεβασμός των δικαιωμάτων.
Η απλούστευση του καθεστώτος ΦΠΑ αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την τόνωση των διασυνοριακών δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ. Το κόστος και η πολυπλοκότητα που συνεπάγεται η ύπαρξη διαφορετικών φορολογικών διατάξεων αποτελούν μείζον πρόβλημα για τις ΜΜΕ. Οι σχετικές με τον ΦΠΑ δαπάνες, που οφείλονται στις διαφορετικές απαιτήσεις, εκτιμώνται σε 80 δισεκατ. ευρώ.

2. Διαμόρφωση ευνοϊκού περιβάλλοντος για την άνθηση των ψηφιακών δικτύων και υπηρεσιών

Τόσο οι ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές όσο και το ψηφιακό περιεχόμενο εξαρτώνται στο σύνολό τους από συνδέσεις Ίντερνετ υψηλής ταχύτητας και ασφαλή δίκτυα: την κινητήρια δύναμη των νέων καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών. Για να ενθαρρύνει τις επενδύσεις στις υποδομές, η Επιτροπή θα επανεξετάσει, επομένως, τους ισχύοντες κανόνες στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και μέσων επικοινωνίας, ώστε να τους προσαρμόσει στη νέα συγκυρία, ιδίως όσον αφορά τις συνήθειες των καταναλωτών (την αύξηση του αριθμού φωνητικών κλήσεων μέσω του διαδικτύου, για παράδειγμα), και την εμφάνιση νέων παραγόντων στον τομέα αυτό.

Το ραδιοφάσμα είναι ζωτικής σημασίας για το διαδίκτυο. Είναι σημαντικό να βελτιωθεί ο συντονισμός μεταξύ των κρατών μελών. Λόγω της ελλείψεως κατάλληλου ραδιοφάσματος, η Ευρώπη έχει σημειώσει σημαντική καθυστέρηση στην καθιέρωση της τελευταίας τεχνολογίας 4G. Το ραδιοφάσμα δεν σταματά στα εθνικά σύνορα: απαιτείται ευρωπαϊκή προσέγγιση για τη διαχείρισή του, ώστε να προαχθεί πραγματική ενιαία αγορά με πανευρωπαϊκές υπηρεσίες.

Η Επιτροπή θα μελετήσει την αυξανόμενη σημασία των διαδικτυακών διαύλων (μηχανών αναζήτησης, μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ηλεκτρονικών καταστημάτων εφαρμογών, κ.λπ.), ώστε να επιτευχθεί μια ακμάζουσα οικονομία βασιζόμενη στο διαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται με ποιο τρόπο μπορεί να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στις διαδικτυακές υπηρεσίες μέσω της μεγαλύτερης διαφάνειας, καθώς και να συμπεριληφθούν οι υπηρεσίες αυτές στη διαδικτυακή αλυσίδα αξιών, και να διευκολυνθεί η ταχεία αφαίρεση του παράνομου περιεχομένου.
Σήμερα, το 72 % των Ευρωπαίων διαδικτυακών χρηστών έχουν επιφυλάξεις ως προς τις διαδικτυακές υπηρεσίες, επειδή φοβούνται μήπως υποχρεωθούν να αποκαλύψουν πολλά δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα στο διαδίκτυο. Η ταχεία έγκριση του κανονισμού για την προστασία των δεδομένων είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης.

3. Δημιουργία ευρωπαϊκής ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας με μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό δυναμικό

Η βιομηχανία αποτελεί τον φέροντα οργανισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας: ο τομέας μεταποίησης της ΕΕ αριθμεί 2 εκατομμύρια επιχειρήσεις και 33 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Η Επιτροπή σκοπεύει να βοηθήσει όλους τους βιομηχανικούς τομείς να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες και να διαχειριστούν τη μετάβαση προς ένα έξυπνο βιομηχανικό σύστημα («Βιομηχανία 4.0»).
Προδιαγραφές: η εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας των νέων τεχνολογιών είναι ουσιαστικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Οι τεχνολογίες αυτές πρέπει να αναπτυχθούν ταχύτερα.

Η Επιτροπή επιθυμεί επίσης να αξιοποιηθεί στο έπακρο η οικονομία των δεδομένων από τη βιομηχανία και την κοινωνία. Είναι τεράστιος ο αριθμός των δεδομένων που παράγονται ανά δευτερόλεπτο, από ανθρώπους ή από μηχανήματα, όπως αισθητήρες που συγκεντρώνουν κλιματικές πληροφορίες, δορυφορικές εικόνες, ψηφιακές φωτογραφίες και βίντεο, αρχεία συναλλαγών ή σήματα GPS. Τα μαζικά δεδομένα αποτελούν πραγματικό χρυσωρυχείο, αλλά και εγείρουν σημαντικά προβλήματα, από την ιδιοκτησία έως την προστασία των δεδομένων και τα πρότυπα. Οι αδυναμίες αυτές πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε να απεγκλωβιστεί το οικείο δυναμικό.

Το ίδιο ισχύει και για το υπολογιστικό νέφος, του οποίου η χρήση αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς: το ποσοστό των ψηφιακών δεδομένων που είναι αποθηκευμένα στο υπολογιστικό νέφος προβλέπεται να αυξηθεί από 20 % το 2013 σε 40 % το 2020. Παρότι τα κοινόχρηστα δίκτυα και οι κοινόχρηστοι πόροι μπορούν να τονώσουν την οικονομία μας, χρειάζονται επίσης κατάλληλο πλαίσιο που να ευνοεί τη διάδοσή τους και τη χρήση τους από άτομα, επιχειρήσεις, οργανισμούς και δημόσιες υπηρεσίες ανά την Ευρώπη.

Οι Ευρωπαίοι θα πρέπει επίσης να μπορούν να χρησιμοποιούν πλήρως τις διαλειτουργικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες, από την ηλεκτρονική διακυβέρνηση έως τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής υγείας, καθώς και να αναπτύσσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, ώστε να αξιοποιούν τις ευκαιρίες του διαδικτύου και να αυξάνουν τις πιθανότητές τους για εύρεση εργασίας

του Δρ. Νομικής και Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων κ. Χρήστου Καζαντζή, Προέδρου του ΕλληνοΒουλγαρικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδας.

Post a Comment